Bagaimana Membina Chatbot AI seperti ChatGPT? Panduan Membina Chatbot Anda Sendiri (Tanpa Kod)

gambar15.png

Sama ada menjalankan perniagaan berskala besar atau kecil, anda mungkin akan memerlukan banyak masa dan sumber untuk meningkatkan pengalaman pelanggan, sama ada menjawab pertanyaan atau menyesuaikan perjalanan pembeli.

Kini bayangkan jika anda dapat melakukannya dengan sebahagian kos yang lebih rendah. Ya, kita bercakap mengenai mengintegrasikan chatbot AI seperti ChatGPT ke dalam perniagaan anda. Dengan chatbot yang disesuaikan, anda akan menjimatkan wang dan masa serta mengubah cara pelanggan berinteraksi dengan platform atau aplikasi anda.

Tetapi bagaimana saya boleh mencipta bot seperti ChatGPT? Anda mungkin bertanya.

Anda boleh mencipta bot anda sendiri, seperti ChatGPT, dengan menggunakan model bahasa GPT-4 yang sama untuk melatih data khusus anda. Anda boleh memanfaatkan API model tersebut dan elakkan membina infrastruktur anda sendiri.

Dalam blog ini, kami akan membincangkan:

  • Apa itu ChatGPT
  • Manfaat menggunakan Chatbots dalam bisnes anda
  • Apa yang terlibat dalam pembinaan chatbots seperti ChatGPT
  • Bagaimana anda boleh membina chatbots tanpa menggunakan kod

Mari kita mula!

Apa itu ChatGPT?

ChatGPT adalah chatbot conversational AI multimodal oleh OpenAI, dibina pada model transformer terkini GPT-4. Ia boleh memproses teks dan imej, membuka dimensi baru dalam interaksi AI-manusia. ChatGPT juga lebih maju daripada chatbot lain, dengan memori konteks yang lebih panjang dan penalaran yang lebih canggih.

Model GPT-4 bahkan memperkenalkan penaikan prestasi tindakan AI kepada ChatGPT. Ini bermakna anda boleh membuat personaliti untuk bot sembang anda, dan ia akan kekal konsisten sepanjang perbualan. Fungsi baru ini yang dibawa oleh GPT-4 menjadikan ChatGPT sebagai alat yang berdaya saing, hasilnya menimbulkan syarikat seperti Stripe dan Morgan Stanley mengeksplorasi kes penggunaan perniagaan.

Secara ringkas, ChatGPT adalah sebuah chatbot AI yang dicipta oleh OpenAI yang mempunyai keupayaan yang luar biasa untuk mensintesis maklumat dan menghasilkan respons seperti manusia yang dapat digunakan dalam banyak kes penggunaan dunia nyata.

gambar12.png

Kelebihan Menggunakan Chatbot AI seperti ChatGPT

ChatGPT adalah suatu kuasa hebat. Anda boleh menggunakannya di luar penggunaan kehidupan harian. Anda boleh mengintegrasikannya ke dalam aplikasi atau laman web anda untuk meningkatkan interaksi pengguna dan mengurangkan masa yang dihabiskan untuk tugas-tugas berulang.

Oleh itu, perniagaan anda boleh melihat peningkatan kadar penukaran, membuka peluang produk baru, dan menyelaraskan operasi dalaman. Mari kita selami setiap manfaat ini untuk memahami dengan terperinci kebaikan menggunakan chatbot AI seperti ChatGPT dalam perniagaan anda.

1. Meningkatkan Lebih Banyak Penukaran

Kadar penukaran yang rendah biasanya disebabkan oleh pengalaman pengguna yang buruk ketika pelanggan tiba di platform anda. Anda akan kehilangan akibat ketidakeresan atau kekurangan personalisasi. Dengan ChatGPT pada sisi anda, anda boleh mengatasi masalah ini dengan segera.

Anda boleh menggunakan ChatGPT untuk meningkatkan sokongan pelanggan anda. Daripada mempunyai eksekutif menjawab pertanyaan, anda boleh memberikan data anda kepada ChatGPT dan membiarkan bot mengendalikan semua pertanyaan. Kerana ia ialah kecerdasan buatan percakapan dengan pengetahuan tentang perniagaan anda, ia akan menjaga pelanggan terlibat dan memberikan pandangan bertindak kepada mereka.

Selain itu, ChatGPT dapat membantu menyederhanakan pengalaman pembelian bagi pelanggan dengan menjadi panduan AI personal. Sebagai contoh, katakanlah Anda menjalankan toko pakaian D2C. Tanpa panduan AI, penemuan barang akan memakan waktu bagi pelanggan. Mereka bahkan mungkin melewatkan informasi penting seperti diskon dan penjualan. Dengan panduan AI, mereka dapat menyatakan apa yang mereka cari, dan bot memberikan rekomendasi produk.

2. Menyahkan Operasi Dalaman

Bila anda memperbesar skala operasi, anda kemungkinan menghadapi gesekan dalam beberapa operasi internal seperti pemulaan, pembuatan jadual dan penbilangan. Dengan ChatGPT, anda tidak lagi memerlukan bantuan manusia untuk menangani tugas-tugas ini.

Sebagai contoh, katakanlah anda baru sahaja mengambil seorang pembangun. Biasanya, pembangun perlu mengkaji semula semua dokumen untuk memahami bagaimana segala-galanya berfungsi dalam organisasi. Masihkah beliau/ beliau berasa keliru. Tetapi apabila anda menggunakan ChatGPT, yang mempunyai semua dokumen pembangun, dia/ dia boleh dengan mudah mencari jawapan dan mendapatkan penerangan secara lancar.

3. Meningkatkan Tawaran Produk

Zaman AI telah tiba. Oleh itu, bukanlah mencukupi untuk meningkatkan pengalaman pengguna sahaja, tetapi anda juga perlu meningkatkan tawaran produk anda untuk mempunyai kelebihan bersaing.

Sebagai contoh, jika anda sedang membina sebuah permainan, cuba terapkan AI untuk menjadikan pengalaman setiap pemain unik. Ini mungkin bermaksud membuat interaksi dengan watak bukan pemain (NPC) menjadi lebih peribadi berdasarkan tingkah laku pemain.

Anda juga boleh menggunakan ChatGPT pada platform pendidikan. Daripada hanya memberikan jawapan, anda boleh menggunakan ChatGPT sebagai tutor peribadi untuk pelajar. Duolingo dan Khan Academy adalah antara syarikat yang menggunakan ChatGPT dengan cara ini.

Apa yang Diperlukan Untuk Membangun Chatbot Kecerdasan Buatan Seperti ChatGPT?

Jadi, anda memahami faedah-faedah chatbot untuk perniagaan anda dan ingin membina satu. Tetapi adakah anda tahu bagaimana prosesnya sebenarnya? Dan apakah jenis sumber yang anda perlukan untuk membina aplikasi seperti ChatGPT? Mari kita cari tahu!

1. Pengumpulan Data

Langkah pertama dalam membangun chatbot AI seperti ChatGPT adalah menentukan data yang ingin Anda berikan untuk model pembelajaran mesin Anda. Kuncinya adalah mencari sumber data yang sah. Jika Anda mencari data umum yang tersedia di web, Anda dapat mencoba menggunakan data terlatih dari model bahasa yang ada.

Apabila berbicara mengenai data yang berkaitan dengan perniagaan anda, anda perlu sangat spesifik dan terperinci. Ini kerana bot sembang anda hanya boleh diandalkan apabila ia mempunyai semua maklumat untuk menjawab pertanyaan pengguna. Dataset ini boleh merangkumi polisi syarikat anda, soalan lazim, dokumen teks, dan sebagainya. Lebih penting lagi, anda juga perlu memastikan data eksklusif dan peribadi terhadap pengguna tidak disentuh kerana bot sembang AI tidak selalu dapat diramalkan.

2. Pra-Pemprosesan Data

Sebelum melatih model anda, anda perlu membersihkan atau pra-proses data anda. Ini melibatkan tokenisasi dan penyandian data input ke dalam urutan integer unik yang tetap. Masa pra-proses juga berbeza-beza berdasarkan saiz dataset anda.

3. Gelung Latihan

Setelah model data dipra-pemprosesan, anda boleh memulakan gelung latihan untuk menghaluskan model mengikut keperluan anda. Menghaluskan akan membuat model pembelajaran mesin anda menyesuaikan diri untuk tugas baru tanpa perlu dilatih dari awal. Sebagai contoh, anda melatih model anda pada tugas cadangan produk, tetapi ia juga boleh menjalankan tugas penerangan produk.

Perkara utama yang perlu dipertimbangkan semasa latihan adalah kos pengiraan. Anda perlu membeli banyak GPU berkualiti tinggi yang boleh berharga beratus-ratus ribu dolar untuk menjalankan satu latihan. Oleh itu, kos latihan boleh cepat memakan modal anda. Tetapi memiliki infrastruktur AI anda, pada masa panjang, selalu baik.

4. Membina Antara Muka Aplikasi

Setelah menyelesaikan dan menguji model anda, anda hendaklah membina antara muka aplikasi dengan merek dagangan anda yang membolehkan pengguna untuk berinteraksi dengan memasukkan input dan melihat output. Dalam kes ChatGPT, laman web yang digunakan adalah antara muka yang membolehkan anda untuk merasai kuasa model bahasa GPT-4 OpenAI.

Pengambilan utama: Membina infrastruktur AI adalah mahal dan memerlukan masa yang lama. Dan mungkin anda tidak memerlukannya pada hari pertama. Oleh itu, anda boleh membina chatbot AI anda sendiri seperti ChatGPT dengan menggunakan model bahasa asasnya, GPT-4 melalui API.

Memperkenalkan API yang Didayakan oleh GPT-4 Chatsonic

Chatsonic ialah sebuah chatbot AI yang didapati dengan kuasa GPT-4. Ia merupakan salah satu alternatif ChatGPT terbaik yang lebih boleh dipercayai dan tepat. Chatsonic adalah sejenis chatbot AI multimodal yang sebenarnya yang boleh menjana gambar dan teks.

Seperti ChatGPT, Chatsonic juga mempunyai API yang boleh digunakan untuk membina chatbot khusus untuk pelbagai kes penggunaan. Dalam bahagian ini, mari kita lihat apa yang API Chatsonic tawarkan dan bagaimana anda boleh mengaksesnya.

Mengapa Memilih API Chatsonic Daripada API ChatGPT

Walaupun Chatsonic dan ChatGPT menggunakan model bahasa GPT-4 yang sama, Chatsonic menyediakan API yang lebih lengkap dan lebih boleh dipercayai untuk membina kegunaan dunia sebenar. Inilah mengapa:

1. Menyediakan Pandangan Segera

ChatGPT telah ditingkatkan dengan GPT-4. Ini membantu meningkatkan kemampuan penalaran dan memori konteks. Tetapi yang tidak berubah adalah data latihannya. Data pelatihan ChatGPT hanya sampai tahun 2021, sehingga tidak dapat memberikan wawasan secara real-time.

Sebaliknya, Chatsonic mampu menyediakan pandangan yang sangat relevan tentang topik apa saja pada setiap hari karena ia terintegrasi dengan pencarian Google. Dari segi bisnis, chatbot yang mampu mengekstrak informasi secara real-time sangat berguna karena pelanggan dapat menggunakan bot AI Anda untuk pencarian secara real-time dan melanjutkan perjalanan pembelian mereka.

2. Penghasilan gambar adalah memungkinkan

GPT-4 telah menjadikan ChatGPT multimodal. Namun, ini hanya untuk pengaturan input, di mana anda dapat memasukkan gambar sebagai input dan menghasilkan teks sebagai output. Jadi anda masih tidak dapat menghasilkan gambar menggunakan ChatGPT.

Dengan API Chatsonic, anda boleh menjana imej menakjubkan yang dicipta menggunakan Stable Diffusion atau DALL-E. Ini boleh menjadi satu penambahan yang hebat kepada banyak aplikasi editor foto kerana ia dapat mendorong lebih banyak kreativiti dan kerjasama di antara artis.

3. Perintah suara diaktifkan

Bot cakap AI sedang mengubah carian dalam talian seperti yang kita tahu. Dan tahukah anda apa yang lebih disukai pelanggan apabila mencari dalam talian? Suara!

Menurut statistik carian suara daripada Think with Google, 27% daripada populasi online global menggunakan carian suara pada peranti mudah alih. Oleh itu, chatbot anda mesti membolehkan perintah suara dan menjangkau setiap audiens yang mungkin. Ini juga akan menjadikan platform atau aplikasi mudah alih anda lebih mesra pengguna kerana pengguna dapat mengelakkan menaip.

4. Menjana Personaliti adalah lebih mudah

Apabila anda ingin membina rangkaian watak di ChatGPT, anda perlu memberikan arahan yang jelas dan terperinci kepada sistem. ChatGPT mungkin tidak konsisten dan keluar dari topik jika watak atau personaliti yang anda cuba ciptakan tidak dapat dijelaskan dengan tepat. Ini tidak berlaku dengan Chatsonic.

Chatsonic menyediakan anda dengan 16 personaliti yang telah ditetapkan untuk dipilih. Sebagai contoh, jika anda ingin mempelajari konsep dan memerlukan chatbot anda menjadi guru peribadi, anda boleh memilih personaliti guru dari menu dan memulakan pembelajaran. Begitulah mudahnya untuk mengatur personaliti dengan API Chatsonic.

Cara Mengakses Chatsonic API

Untuk memulai membangun chatbot AI kustom Anda menggunakan API Chatsonic, ikuti langkah-langkah berikut:

1. Buat akaun Writesonic: Sekiranya anda belum memilikinya, pergi ke writesonic.com dan buat akaun baru.

2. Langgan ke pelan berbayar: Akses API tidak tersedia dalam pelan percuma. Jadi anda perlu melanggan langganan berbayar 'Pro' bermula dari $19 sebulan. Anda juga perlu mempertimbangkan kualiti output kerana ia mempengaruhi harga secara besar-besaran.

3. Pergi ke dasbor API: Kini anda mempunyai akses API, masa untuk mengaktifkannya. Untuk melakukannya, pertama sekali, pergi ke dasbor API.

4. Mendedahkan kod API anda: Setelah anda berada pada dasbor API, anda akan melihat opsi "Mendedahkan Kod API". Klik padanya dan salin kod. Kini, anda boleh mengintegrasikan kod tersebut ke dalam kod anda dan memulakan panggilan API.

Setelah anda mendapatkan akses API, anda mesti memulakan latihan chatbot menggunakan data kustom anda. Ini melibatkan penciptaan persekitaran perisian, penulisan kod, menambahkan kunci API, dan memproses data di Terminal atau Command Prompt.

Nampak rumit? Jangan risau! Tidak semua orang mempunyai pengetahuan kod dan pengalaman untuk menavigasi kunci API dan penyunting kod.

Itulah sebabnya kami mencipta Botsonic - pembina chatbot AI yang disesuaikan yang membenarkan anda mencipta chatbot ChatGPT khusus tanpa menulis satu baris kod pun.

Bagaimana untuk membina bot sembang AI tersuai anda sendiri (tanpa kod) yang terlatih dengan ChatGPT?

Botsonic ialah pembina chatbot AI tanpa kod khas oleh Writesonic yang bertujuan untuk memberi kuasa kepada pengguna atau perniagaan untuk membina chatbot AI berdasarkan data mereka. Ia menyederhanakan kesusahan latihan data dan membina antara muka chatbot, membolehkan anda meningkatkan penglibatan dan pengalaman pelanggan.

Dalam beberapa minit, anda boleh mencipta pengalaman AI yang hyper-cerdik dan perbualan untuk pengunjung laman web anda. Chatbot yang revolusioner seperti ChatGPT ini membolehkan pengguna menggunakan kuasa GPT-4 dan pemprosesan bahasa semula jadi untuk membina chatbot AI kustom yang menangani pelbagai kes penggunaan tanpa kepakaran teknikal.

Ciri-ciri Botsonic secara ringkas

Sebuah chatbot kecerdasan buatan yang disesuaikan yang tidak memerlukan kode dan bekerja seperti ChatGPT yang sangat dipersonalisasi ... terdengar terlalu bagus untuk menjadi kenyataan?! Mari kita lihat beberapa fitur-fiturnya:

Latih ChatGPT dengan data anda

Botsonic secara efektif belajar dari informasi yang Anda berikan, memungkinkannya untuk membantu pengunjung situs web Anda secara alami dan cerdas. Buat bot obrolan ChatGPT yang dipersonalisasi untuk bisnis Anda dengan memberikan data pada Botsonic dalam dua cara:

  • Dokumen - Muat naik dokumen yang berkaitan seperti panduan bantuan, polisi syarikat, prosedur pemulangan, atau peraturan penghantaran dalam format seperti PDF, PPT, PPTX, DOC, dan DOCX.
  • URL - Sebagai pilihan alternatif, kongsikan pautan laman web anda untuk Botsonic mengeluarkan maklumat daripada Domain Utama, Subdomain, atau halaman web tertentu (URL).

Peribadikan ChatGPT dengan jenama anda

Ciptakan pengalaman merek yang seragam dan konsisten dengan Botsonic dengan cara menyesuaikan chatbot AI sepenuhnya dengan identitas visual merek Anda. Botsonic menawarkan berbagai opsi untuk membuat ChatGPT Anda benar-benar unik:

  • Beri nama chatbot kamu - Masukkan nama bisnis kamu di bawah "Nama Perusahaan" di bagian kostumisasi.
  • Pilih warna merek - Pilih warna-warna khas merek dari opsi warna Chatbot atau masukkan kode warna.
  • Tambahkan slogan menarik - Buat slogan menarik yang mendorong pengguna untuk berinteraksi (misalnya, "Ayo berbicara" atau "Sudah siap untuk ngobrol cepat?").
  • Sapa pengunjung dengan sapaan hangat - Siapkan pesan sambutan yang ramah untuk pengunjung website kamu.
  • Masukkan logo dan gambar chatbot - Unggah logo merek kamu dan gambar chatbot yang menarik untuk widget kamu.
  • Pilih ikon yang bergaya - Pilih dari berbagai gaya tombol untuk menemukan yang cocok untuk website kamu.
  • Bagikan informasi kontak - Sertakan email kamu, memungkinkan pengunjung untuk menghubungi kamu untuk dukungan tambahan.
  • Tawarkan pertanyaan yang disarankan - Tingkatkan pengalaman pengguna dengan menyediakan contoh pertanyaan yang sering ditanyakan.

Integrasi Tanpa Masalah dengan Pendekatan Tanpa-Kod

Dengan mudah menubuhkan Botsonic tanpa memerlukan sebarang kepakaran kod! Selepas mencipta chatbot kecerdasan buatan ChatGPT anda, Botsonic memberikan:

  • Kod embeddable (boleh diakses semasa percubaan percuma)
  • Pilihan Kunci API (eksklusif untuk pelan pro)

7 Cara anda boleh menggunakan Botsonic untuk interaksi pelanggan di laman web anda

Botsonic bukan sahaja sebuah chatbot sokongan pelanggan biasa; ia menawarkan pelbagai fungsi di luar tugas sokongan biasa. Berikut merupakan beberapa cara menarik yang boleh anda gunakan Botsonic:

  1. Meningkatkan pengalaman pelanggan laman web anda - Biarkan chatbot AI memberikan maklumat yang berkaitan dengan cepat kepada pengunjung, membantu mereka memahami perniagaan anda dan meningkatkan pengalaman keseluruhan mereka.
  2. Meningkatkan penghasilan urus niaga dengan Penasihat AI - Integrasikan Penasihat AI ke dalam laman web anda untuk memandu pengguna melalui carian dan untuk menetapkan janji temu dengan anda.
  3. Mengadakan perhatian pelanggan - Tawarkan faktak menarik dan maklumat yang berkaitan dengan minat mereka, mendorong mereka untuk meluangkan lebih banyak masa di laman web anda.
  4. Menguruskan akaun dan tugasan kewangan - Gunakan Botsonic untuk pengiraan kompleks, anggaran cukai, pulangan pelaburan, dan banyak lagi. Dengan ciri-ciri baru seperti muat naik XLS dan CSV, ia juga boleh menguruskan tugasan-tugasan perakaunan tertentu.
  5. Mengekalkan perhatian dengan popup intent AI-driven - Gunakan Botsonic untuk menarik perhatian pengguna dengan popup apabila mereka akan meninggalkan laman web anda, mendorong mereka untuk mendaftar atau meneruskan penyelongkaran.
  6. Memperbaiki pengalaman pekerja dalaman - Gabungkan Botsonic ke dalam jabatan HR anda dengan melatihnya dengan polisi syarikat dan membenarkan ia berfungsi sebagai sumber untuk pekerja anda.
  7. Rekomendasi produk e-commerce - Gunakan chatbot AI berturut-turut anda untuk mengesyorkan produk kepada pengunjung di kedai e-commerce anda.

Bagaimana Membina Chatbot AI Tanpa Kod Menggunakan Botsonic?

Mencipta dan mengintegrasikan chatbot AI kustom tanpa kod adalah sangat mudah dan cepat dengan Botsonic. Berikut adalah proses langkah demi langkah untuk anda:

Langkah 1: Muat Naik Data Anda

Seperti yang disebutkan sebelumnya, pengumpulan data adalah langkah pertama dalam membangun chatbot AI. Jadi seret dan lepas semua dokumen, fail, dan pautan yang diperlukan yang dapat membantu chatbot menjadi lebih boleh dipercayai.

Anda perlu memikirkan beberapa skenario dari perspektif pelanggan mengenai soalan-soalan yang mereka mungkin tanya. Anda boleh menggunakan tiket atau pertanyaan pelanggan lama untuk memahami corak soalan dan menerbalikkan kejuruteraan jalan anda dalam mengunggah set data yang betul.

Langkah 2: Tersuai Dengan Jenama Anda

80% kerja anda sudah selesai selepas mengunggah data. Langkah seterusnya adalah dengan menambahkan jenama anda ke dalam chatbot. Ini melibatkan warna jenama, logo jenama dan maklumat hubungan. Anda boleh memperibadikan chatbot dengan memberinya nama dan menambahkan pertanyaan contoh.

Langkah 3: Integrasi Widget ke dalam Laman Web Anda

Saat anda menambahkan merek anda, Botsonic secara otomatis menyesuaikan widget, memberikan kesan seperti tampilan chatbot anda. Anda dapat mengintegrasikan widget ini dengan menyalin kode yang disediakan oleh Botsonic dan menempelkannya ke dalam kode situs web Anda.

Itulah! Sekarang anda mempunyai chatbot ChatGPT yang disesuaikan sendiri untuk menjawab pertanyaan dan meningkatkan pengalaman pelanggan secara keseluruhan.

Pensimpulan

Chatbot bukanlah sesuatu yang baru digunakan dalam perniagaan. Mereka telah wujud selama bertahun-tahun untuk sokongan pelanggan. Tetapi dengan kemunculan kecerdasan buatan generatif, chatbot sekarang menjadi lebih conversational dengan keupayaan keterangan yang maju, membolehkan pelbagai kes penggunaan.

Oleh itu, anda memanfaatkan chatbot dengan cara yang benar-benar baru. Daripada menggunakannya sebagai bot yang hanya menjawab soalan asas, anda boleh memikirkannya sebagai pembantu peribadi yang sangat baik dalam menjalankan pelbagai tugas interaksi dengan pelanggan dengan pelatihan yang betul.

Lisanya, penciptaan chatbot AI seperti ChatGPT semakin mudah dengan alat seperti Botsonic. Segera kita mungkin akan melihat setiap bisnis mengintegrasikan chatbot AI kustom dalam beberapa kapasitas, menjadikannya standar industri.

Artikel Berkaitan

Lihat Lebih >>