Bagaimana untuk membina bot Slack ChatGPT dengan Zapier

gambar21.jpg

Kami sangat bergantung pada Slack untuk komunikasi sehari-hari di Zapier. Bahkan, Anda bisa mengatakan bahwa kami mendorong batas tentang seberapa banyak pekerjaan yang bisa dilakukan di Slack selama minggu tanpa pertemuan kami setiap tiga bulan.

Sesuatu yang membantu kami memperoleh manfaat maksimum dari Slack adalah menggunakan Zapier untuk menghubungkan aplikasi favorit kami - memberi kami lebih banyak kemampuan di dalam platform yang sudah kuat.

Salah satu yang menjadi kegemaran saya untuk disambungkan akhir-akhir ini? ChatGPT. Dengan mengintegrasikan ChatGPT dan Slack, saya dapat mengirimkan prompt dan mendapatkan respons tanpa harus meninggalkan Slack. Jika saya perlu bertanya, mengajukan judul untuk sebuah posting blog, atau meminta bantuan dalam merumuskan tanggapan pada pesan, saya dapat melakukannya tanpa adanya perubahan konteks.

Pada catatan blog ini, kami akan membahas dua cara berbeda untuk membawa kekuatan ChatGPT—dan GPT-4, jika Anda adalah pengguna ChatGPT Plus—ke dalam ruang kerja Slack Anda.

  • Bot balasan yang mengirimkan balasan dari ChatGPT pada sebuah thread setiap kali prompt diposting dalam channel tertentu.
  • Bot perintah slash ChatGPT yang mengirimkan prompt dan mengambil respon di semua channel.

Alur kerja ini memerlukan Zap multi langkah, yang tersedia pada paket berbayar Zapier atau selama masa percobaan gratis. Pelajari lebih lanjut mengenai Zap multi langkah.

Cipta bot balas ChatGPT

Dengan Zapier, anda boleh mencipta aliran kerja automatik (kami panggil mereka Zaps) yang menghantar maklumat antara aplikasi yang berbeza. Anda boleh mencipta Zap dari awal, atau menggunakan templat untuk memulakan dengan cepat.

Mulakan penggunaan templat dengan mudah. Klik pada templat Zap di bawah ini, yang akan membawa anda ke penyunting Zap. Anda akan diminta untuk membuat akaun Zapier jika anda belum memilikinya. Setelah itu, ikuti arahan di bawah untuk menyiapkan Zap anda.

Mula perbualan dengan ChatGPT apabila 'prompt' diposkan di dalam saluran Slack tertentu

Slack + ChatGPT

Maklumat lanjut

Baru menggunakan Zapier? Zapier adalah alat yang membantu siapa saja menghubungkan aplikasi dan mengotomatisasi alur kerja-tanpa kode yang rumit. Daftar secara percuma.

Sebelum anda memulakan

Pastikan anda sudah menyediakan akaun OpenAI percuma sebelum mula. Setelah membuka akaun anda, klik tab tetapan di sudut kanan atas dan pilih Lihat kunci API.

gambar14.png

Seterusnya, klik butang + Cipta kunci rahsia baharu untuk menjana kunci API anda. Pastikan untuk menyalin kunci itu semasa di sini. Anda akan memerlukannya kemudian apabila menyambung akaun OpenAI anda ke Zapier.

gambar20.png

Tetapkan pencetus Slack anda

Masa untuk menetapkan pemicu anda—peristiwa yang memulakan Zap anda. Pilih Slack untuk aplikasi pemicu anda dan Mesej Baru Diposkan ke Saluran sebagai peristiwa anda. Jika anda menggunakan templat Zap, ini sudah dipilih untuk anda.

gambar10.png

Sambung akaun Slack anda jika anda belum. Klik pada Pilih akaun... dan klik + Sambung akaun baru, atau pilih akaun dari menu turun jika anda sudah menyambungkan Slack ke Zapier sebelum ini.

Klik Lanjutkan. Kemudian, pilih saluran yang ingin anda gunakan untuk menghantar ChatGPT anda. Klik menu turun bawah untuk melihat senarai saluran di akaun Slack yang telah dipilih.

imej1.png

Klik Lanjutkan.

Kini, anda perlu menguji pemicu anda. Zapier akan mencari mesej yang baru diposkan dalam saluran yang anda pilih dan menggunakannya untuk menyiapkan sambungan Zap anda yang lain.

Klik Pencetus Ujian. Setelah pencetus berfungsi dengan betul, klik Lanjutkan.

gambar6.png

Tetapkan tindakan ChatGPT anda

Sekarang, mari atur tindakan Anda — acara yang akan dilakukan Zap Anda setelah dipicu. Pilih ChatGPT sebagai aplikasi tindakan Anda dan Percakapan sebagai acara tindakan Anda. Klik Lanjutkan.

Seterusnya, tetingkap pop-up akan muncul meminta kunci API OpenAI yang telah anda salin sebelumnya. Tampal ia ke dalam medan Kunci API, dan klik Ya, Teruskan ke ChatGPT.

gambar19.png

Seterusnya, anda perlu memberitahu Zapier cara menghantar pesanan anda ke ChatGPT. Anda boleh tarik data dari pesanan Slack anda dengan mengklik dalam mana-mana medan kosong dan memilih pilihan dari dropdown Masukkan Data.

Untuk contoh ini, anda tidak perlu menambahkan konteks lain selain teks dari pesan Slack itu sendiri. Namun, jika anda menggunakan Zapier dan ChatGPT untuk sesuatu yang berbeda, seperti menulis email bisnis, bidang prompt anda mungkin memerlukan sedikit panduan tambahan.

gambar30.png

Di sini, anda juga boleh menyesuaikan suhu (tahap kreativiti) bagi jawapan ChatGPT anda, serta bidang lain seperti arahan tambahan untuk ChatGPT, dan nama untuk pembantu ChatGPT anda.

Jika anda ingin ChatGPT mengingati perbualan ini, anda perlu menyertakan sesuatu di dalam bidang Kata Kunci Memori, seperti nama pengguna Slack sebagai contohnya. Sekiranya dibiarkan kosong, anda masih boleh bercakap dengan ChatGPT di Slack, tetapi ia tidak akan mengingati perbualan tersebut.

Setelah anda menyesuaikan langkah ini, klik Lanjutkan.

Seterusnya, anda akan menguji tindakan anda. Klik Uji & Semak atau Uji & Teruskan, dan Zapier akan menarik respons dari ChatGPT, mengikut cara anda menyesuaikan medan anda.

gambar15.png

Setelah pemicu Anda berfungsi, klik tombol + di bagian bawah layar Anda.

gambar29.png

Tetapkan tindakan Slack anda

Sekarang, anda akan melakukan langkah untuk menghantar respon ChatGPT anda ke Slack. Pilih Slack untuk aplikasi tindakan dan Menghantar Mesej ke Saluran untuk acara tindakan anda.

gambar22.png

Sekali lagi, anda akan diminta untuk menyambung akaun Slack anda. Sambungkan akaun Slack di mana anda ingin mesej diposkan. Dalam kebanyakan kes, ini akan menjadi akaun Slack yang sama yang anda hubungkan sebelum ini.

Klik Teruskan.

Kini saatnya untuk menyiapkan tampilan pesan dari GPT-3 di Slack dan di mana itu akan diposting. Tambahkan konteks lain yang Anda ingin sertakan ke dalam bidang Teks Pesan , dan pastikan untuk menyertakan Pesan Balasan Asisten dari dropdown data, karena itu memuat respon Anda dari ChatGPT.

gambar17.png

Anda juga boleh menyesuaikan dari mana mesej itu datang, seperti daripada bot atau diri sendiri. Jika anda memilih bot, anda boleh menyesuaikan perkara seperti nama bot dan ikon yang muncul di sebelahnya.

gambar7.png

Jika anda ingin bot anda membalas dalam suatu benang (thread) daripada di saluran Slack anda, navigasi ke bawah ke bidang Thread. Klik pada bidang itu dan pilih timestamp (ditunjukkan dalam Zapier sebagai Ts) daripada mesej induk dalam dropdown untuk memberitahu Zapier untuk membuat benang bagi mesej yang dimaksudkan.

imej4.png

Setelah anda menyesuaikan mesej anda, klik Teruskan.

Kini tiba masanya untuk menguji tindakan anda. Klik Uji tindakan. Zapier akan memuat naik mesej ke saluran Slack yang anda pilih untuk memastikan Zap anda berfungsi dengan baik.

gambar31.png

Jika segala-galanya kelihatan baik dengan rangkaian mesej yang diposkan oleh Zapier ke atas soalan anda, maka Zap anda sudah bersedia digunakan. Jika ada yang kelihatan kurang betul atau ujian anda gagal, sila pergi semula dan sesuaikan sehingga mesej anda kelihatan seperti yang anda inginkan.

gambar25.png

Bina bot suai kenal ChatGPT Slash Command

Sekarang anda tahu bagaimana mengintegrasikan ChatGPT dengan Slack sehingga ia dapat membalas pesan kanal tertentu, tetapi bagaimana jika anda tidak ingin terbatas pada satu kanal saja? Dengan bot perintah slash, anda dapat mengirimkan permintaan dari mana saja di akun Slack anda.

Mulakan perbualan baru dengan ChatGPT dari webhook yang ditangkap dan poskan balasannya dalam saluran Slack

Cipta aplikasi Slack anda dan tetapkan pencetus webhook anda

Untuk mencipta bot perintah di Slack, anda perlu memulakan dengan membina aplikasi Slack. Jangan risau, ia tidak seintimidating yang kedengaran.

Pertama, pergi ke api.slack.com/apps dan klik Buat Aplikasi. Kemudian, berikan nama pada aplikasi Anda, dan pilih akun Slack yang ingin Anda gunakan untuk bot Anda.

gambar11.png

Seterusnya, tambahkan perintah garisan pada bot anda dengan memilih butang Perintah Garis, kemudian klik butang Cipta Perintah Baru.

gambar9.png

Dari situ, pilih perkataan atau frasa yang anda ingin gunakan sebagai arahan anda. Kemudian, anda boleh menambahkan keterangan ringkas tentang apa yang dilakukan oleh arahan tersebut, serta petua penggunaan yang membolehkan orang mengetahui cara menggunakannya.

gambar8.png

Kita masih perlu menambahkan Request URL, yang mana kita akan dapatkan daripada integrasi webhooks Zapier.

Dalam tab atau tetingkap baru, buat Zap baru menggunakan Webhooks oleh Zapier sebagai aplikasi pemicu dan Catch Hook sebagai peristiwa pemicu.

gambar28.png

Klik Lanjutkan. Kemudian, URL webhook Anda akan muncul. Pastikan Anda menyalinnya.

gambar23.png

Selepas menyalin pautan webhook tersebut, kembali ke laman penyediaan perintah Slack anda dan tampalkan pautan tersebut ke dalam medan Request URL. Kemudian, simpan tetapan anda.

Kini masanya untuk menguji perintah slash anda. Zapier akan menggunakan maklumat dari ujian anda di sepanjang Zap anda. Cukup buka Slack, dan taipkan perintah anda diikuti dengan prompt yang anda ingin hantar ke ChatGPT.

Imej18.png

Selepas itu, kembali ke editor Zap dan klik Pentester Pencetus. Zapier akan menarik prompt ujian anda dari Slack, serta maklumat lain seperti saluran dan nama pengguna.

gambar13.png

Sekiranya anda melihat webhook anda berfungsi dengan betul, klik Teruskan.

Sediakan tindakan ChatGPT anda

Seperti Zap terakhir yang kita buat, saatnya mengatur langkah tindakan ChatGPT kami. Mulailah dengan memilih ChatGPT sebagai aplikasi pemicu Anda dan Percakapan sebagai acara pemicu Anda. Klik Lanjutkan.

gambar16.png

Kemudian, sekali lagi, anda akan menghubungkan akaun OpenAI anda dengan Zapier dan klik Lanjutkan.

Seterusnya, tiba masanya untuk menyesuaikan cara anda menghantar mesej ke ChatGPT. Memandangkan ayat anda hanya akan menjadi apa yang anda taip ke dalam Slack, klik pada medan User Message dan pilih Teks dari menu dropdown Sisipkan Data. Sekiranya anda ingin menyesuaikan suhu atau penolong anda, anda juga boleh lakukan di sini.

gambar24.png

Setelah anda selesai menyesuaikan medan ini, klik Lanjutkan.

Kemudian, klik Ujian & Semakan atau Ujian & Teruskan, dan jika semua berjalan lancar, klik butang + di bahagian bawah skrin anda.

Tetapkan tindakan Slack anda

Kini tibalah masanya untuk menubuhkan langkah tindakan Slack anda dan menyesuaikan bagaimana keputusan daripada ChatGPT anda dipaparkan di Slack.

Anda akan mengikuti langkah-langkah yang sama seperti sebelumnya. Pilih Slack sebagai aplikasi tindakan anda, pilih Kirim Pesan Saluran sebagai acara tindakan anda. Kemudian hubungkan akun Slack anda dengan Zapier.

Kini, untuk menyesuaikan mesej anda. Salah satu perbezaan antara Zap ini dengan zap sebelumnya yang dibina adalah kami ingin menyiarkan hasil ChatGPT di mana-mana saluran, tidak hanya satu yang tertentu.

Dalam medan Saluran, bukannya menentukan satu saluran, anda perlu memilih ID Saluran daripada tab Khusus dalam menu dropdown. Ini akan membolehkan Zap anda untuk memaparkan hasil ChatGPT anda di tempat di mana perintah garis miring anda dimasukkan daripada di satu saluran tertentu.

Gambar12.png

Setelah itu, anda boleh menyesuaikan mesej anda, serta nama dan ikon bot anda, seperti yang kita lakukan pada Zap sebelumnya. Setelah selesai menyesuaikan, klik Teruskan.

Imej26.png

Akhirnya, tiba saatnya untuk menguji aksi Anda dengan mengklik Uji aksi. Zapier akan mengirim pesan uji ke saluran Slack Anda untuk Anda lihat. Jika pesan Anda terlihat bagus, maka Anda siap untuk menggunakan Zap Anda. Atau Anda dapat mengoreksi sampai pesan Anda terlihat tepat.

Bawa kuasa ChatGPT ke Slack

Kita masih berada di awal era AI, dan terdapat banyak hal yang dapat dinantikan ketika memikirkan bagaimana alat seperti OpenAI dapat bekerja dengan kehidupan sehari-hari kita. Kedua otomatisasi ini hanyalah salah satu dari begitu banyak cara untuk menggunakan ChatGPT agar pekerjaan menjadi sedikit lebih mudah.

Jadikan AI membantu anda

Temui lebih banyak cara untuk mengautomatikkan OpenAI.

Pembacaan berkaitan:

Artikel Berkaitan

Lihat Lebih >>
  • Bagaimana Chat GPT dilatih?

    Chat GPT dilatih menggunakan sejumlah besar data, sehingga memberinya kemampuan untuk menjawab hampir semua pertanyaan yang Anda ajukan. Namun demikian, ia mempunyai batasan-batasan tertentu.

  • Bagaimana saya memperdaya ChatGPT agar memberi saya kebohongan

    AIs diketahui 'halusinasi' dan memberikan kebohongan. Namun, mereka tidak suka melakukannya dengan sengaja. Saya menemukan cara mengatasi masalah tersebut.

  • GPT-4: Apa Bezanya Dengan GPT-3.5?

    GPT-4 adalah 10 kali lebih canggih daripada GPT-3.5. Teruskan membaca dan pelajari bagaimana ChatGPT sedang berkembang dari sintesis maklumat hingga penyelesaian masalah yang kompleks.