Orang semakin ramai menggunakan ChatGPT untuk menyelesaikan masalah teknologi mereka sekarang

paparan-chatgpt-di-iphone.jpg

Hanya setahun yang lalu, jika anda mempunyai soalan tentang apa-apa berkaitan IT, kemungkinan besar anda akan mencari jawapan di Google. Kini orang ramai sedang beralih ke ChatGPT untuk mendapatkan penjelasan berbasis AI yang berbentuk perbualan.

Electric menjalankan kaji selidik terhadap 1,000 orang untuk mengetahui dari mana mereka mendapatkan nasihat IT mereka. Sebanyak 66% responden mengatakan bahawa mereka mendapatkan bantuan daripada ChatGPT untuk menyelesaikan masalah IT mereka, menurut kajian tersebut.

Juga: Teknologi baru ini boleh meniup GPT-4 dan semuanya yang serupa dengan itu

Beberapa soalan IT yang paling popular di Malaysia termasuk soalan-soalan asas seperti bagaimana untuk memperbaiki skrin komputer yang beku, internet yang lembap, komputer yang lembap atau telefon yang terlalu panas.

Tak menghairankan, Generasi Z adalah generasi yang paling cenderung mencari nasihat IT dari ChatGPT pada kadar 83%, diikuti oleh Generasi Milenia pada kadar 67%. Generasi X dan Baby boomer juga tidak jauh ketinggalan pada kadar 50% dan 48%.

Adakah mendapatkan nasihat IT dari chatbot AI idea yang baik?

Electric telah meminta 200 profesional IT untuk menilai respons ChatGPT terhadap empat pertanyaan teknologi yang paling banyak dicari di Amerika Serikat untuk mencari tahu.

Juga: ChatGPT atau Google: Yang manakah memberikan jawapan terbaik?

Respon dari ChatGPT meraih skor akurasi keseluruhan 39 dari 100 dari para pakar IT. Mengingat ChatGPT baru hadir sejak Nov 2022, skor persetujuan sebesar 39% secara keseluruhan tidak terlalu buruk.

Sesetengah jawapan ChatGPT bahkan memperoleh skor tinggi, contohnya respons bagi soalan "Bagaimana saya boleh membuat internet saya lebih cepat?" memperoleh skor ketepatan mencapai 74 markah.

Artikel Berkaitan

Lihat Lebih >>