Harga ChatGPT API

OpenAI telah menyediakan API ChatGPT untuk para pembangun. API ini menggunakan model turbo GPT-3.5 yang sangat kuat, yang juga digunakan untuk ChatGPT. Para pengembang dapat dengan mudah mengakses API ini melalui endpoint yang sederhana. OpenAI mengatakan bahwa biaya untuk menggunakan ChatGPT API akan sepuluh kali lebih murah daripada model GPT-3.5 lainnya. Hal ini membuat ChatGPT menjadi pilihan yang lebih terjangkau bagi para pengembang.

Bagi perniagaan dan pembangun yang memerlukan lebih daripada 450 juta token sehari atau ingin mengoptimumkan muatan kerja mereka berdasarkan prestasi perkakas, OpenAI menyediakan instans khusus. Pembangun boleh menggunakan kuasa komputer Azure melalui token yang didedikasi, yang disambungkan ke titik akhir pengguna dan menawarkan lorong khusus untuk pemprosesan kecerdasan buatan.

Snapchat, Quizlet, dan Instacart menggunakan OpenAI's ChatGPT API untuk fitur mereka: My AI, Q-Chat, dan Tanya Instacart. Fitur-fitur ini menawarkan bimbingan virtual, bantuan belajar, dan jawaban beli yang didasarkan pada data produk. Penurunan biaya pada API ChatGPT merupakan berita baik bagi pemasar dan bisnis yang ingin menggunakan ChatGPT sebagai bagian dari rencana layanan pelanggan dan keterlibatan mereka.

Rancangan Harga ChatGPT API

Kos API ChatGPT bergantung pada jumlah token yang digunakan, termasuk rentetan mesej dan metadata yang diproses oleh model. Kos semasa untuk 1000 token adalah $0.002, yang lebih kurang setara dengan 750 perkataan. OpenAI telah menjadikan API ChatGPT lebih terjangkau bagi pembangun dan perniagaan dengan mengurangkan harganya kepada $0.002 untuk setiap 1000 token atau lebih kurang 750 perkataan.

Ini merupakan pengurangan sebanyak 90% sejak Disember 2022. Model ChatGPT dibina menggunakan model turbo GPT-3.5 dan boleh disesuaikan untuk aplikasi lain yang tidak berkaitan dengan perbualan dengan perubahan kod yang minima.
OpenAI telah menghapuskan piawaian semakan pra-pelancaran yang dulu diwajibkan oleh pembangun untuk menunjukkan bagaimana mereka merancang penggunaan model sebelum menggabungkannya ke dalam aplikasi mereka. Model terkini, gpt-3.5-turbo, akan disokong sehingga Jun, dan satu versi stabil baru bagi gpt-3.5-turbo akan turut dilancarkan tidak lama lagi.

BACA SEKARANG: GPT 4 input imej

“Bayar Mengikut Penggunaan” Rancangan

OpenAI menawarkan rancangan Bayar Apabila Anda Guna yang mudah dan mampu dimiliki. Dengan model API ChatGPT 3.5 Turbo terbaru, pengguna hanya perlu membayar $0.002 untuk setiap 1,000 token. Ini bermakna pengguna hanya perlu membayar beberapa ringgit setiap bulan, walaupun dengan penggunaan yang banyak. Untuk memulakan, pengguna perlu memiliki sepasang kunci API yang unik untuk akaun mereka, yang dapat ditambahkan ke mana-mana aplikasi ChatGPT pihak ketiga.

Setelah mendaftar untuk rancangan di laman bil OpenAI, pengguna boleh menetapkan had penggunaan untuk mengelakkan sebarang caj yang tidak dijangka.

Adakah API ChatGPT percuma?

API ChatGPT tidak termasuk dalam langganan ChatGPT Plus, namun, API ini juga tidak gratis. Terdapat harga yang berbeda untuk menggunakan API tersebut.

Adakah API untuk ChatGPT?

Ya, OpenAI mengumumkan pelancaran API pada suku pertama tahun 2023.

Artikel Berkaitan

Lihat Lebih >>