Cara menggunakan ChatGPT: Apa yang perlu anda ketahui sekarang

chatgpt (1)

ChatGPT, usaha OpenAI yang paling popular sejauh ini, telah memulai revolusi kecerdasan buatan (AI) sejak diluncurkan pada akhir tahun 2022. Chatbot AI telah mendominasi headline dan menjadi perhatian bagi mereka yang menjalankan Twitter, Google, Amazon, Microsoft, Meta, para ahli teknologi lainnya, dan baru-baru ini label musik. Model bahasa AI tersebut menjadi aplikasi dengan pertumbuhan tercepat sepanjang masa, bahkan melebihi TikTok.

Juga: Bing yang baru dikuasakan oleh kecerdasan buatan sudah dibuka kepada semua orang - dengan peningkatan yang serius

Model ChatGPT pasti tidak dianggap remeh; pengguna telah menciptakan idea-idea kreatif untuk prompts, seperti bertanya soalan mencari jawapan lucu, mencipta kandungan, meningkatkan kemahiran menulis atau Excel, mencari dan memperbetulkan ralat dalam kod, atau merangkumkan sebuah buku. Ada orang yang bertanya-tanya sama ada AI chatbot dapat menggantikan penyunting, penulis, malah doktor, dan bagaimana ia dapat merevolusikan pelbagai industri.

Juga: Saya menggunakan ChatGPT untuk menulis rutin yang sama dalam sepuluh bahasa pemrograman yang kurang dikenal

Di seluruh kawasan ini, satu perkara yang jelas: kepandaian alatan AI ini bukanlah tentang betapa inovatifnya idea itu, tapi betapa baiknya ia dalam melaksanakan generasi teks serta betapa mudah dan boleh diaksesnya. ChatGPT boleh berinteraksi dengan pengguna dengan menggunakan AI, dan pertukaran ini dapat dirasakan secerdas jika anda sedang berbicara dengan orang lain.

Cara Menggunakan ChatGPT

1. Cipta akaun OpenAI

Pergi ke chat.OpenAi.com dan daftar akaun dengan alamat e-mel atau akaun Google atau Microsoft. Anda perlu membuat akaun di laman web OpenAI untuk log masuk dan mengakses ChatGPT.

Jika anda belum pernah membuat akaun sebelum ini, klik pada 'Daftar' dan ikuti arahan untuk memasukkan maklumat anda. OpenAI memerlukan nombor telefon yang sah untuk pengesahan bagi tujuan membuat akaun.

buat-akaun (1)

Jika anda belum mempunyai akaun, klik pada Daftar. Jika tidak, log masuk dengan kelayakan OpenAI anda. 2. Kenali tetingkap ChatGPT.

2. Kenali tetingkap ChatGPT

Sekali kamu masuk ke dalam akaun OpenAI di bahagian ChatGPT laman web, masa telah tiba untuk mengenali tetingkap alat AI. Berikut adalah butiran apa yang akan kamu lihat, dengan gambar di bawah sebagai contoh:

  1. Butang Chat Baharu: Di sebelah kiri skrin anda, anda akan melihat butang Chat Baharu yang boleh anda klik untuk memulakan perbualan baru pada bila-bila masa. Ini berguna kerana model ChatGPT akan mengingati apa yang telah dibincangkan dalam perbualan terdahulu dan akan memberikan respons dengan konteks, jadi memulakan chat baharu akan membersihkan perbualan baru tanpa prasangka.
  2. Sejarah Chat: Bahagian panel kiri juga menyimpan semua perbualan terdahulu anda, jika anda perlu kembali ke salah satu dari mereka, walaupun terdapat pilihan untuk mematikan sejarah chat.
  3. Naik Taraf ke Plus: ChatGPT Plus merupakan langganan berbayar yang memberikan akses kepada ahli untuk menggunakan model GPT-4, model bahasa yang lebih cepat dan besar dari OpenAI. Anda boleh memilih untuk menaik taraf ke Plus atau terus dengan versi percuma.
  4. Akaun: Klik pada alamat e-mel atau nama anda di bahagian kiri bawah skrin anda akan memberikan akses kepada maklumat akaun anda, termasuk tetapan, pilihan untuk log keluar, dan bantuan dan soalan lazim dari OpenAI.
  5. Prompts anda: Soalan atau prompts yang anda berikan kepada chatbot AI dipaparkan di sini.
  6. Respons ChatGPT: Setiap kali ChatGPT memberikan respons kepada pertanyaan anda, logo akan muncul di sebelah kiri.
  7. Salin, Suka atau Tidak Suka: Setiap kali ChatGPT memberikan respons, anda boleh menyalin teks ke clipboard untuk diletakkan di tempat lain dan memberikan maklum balas sama ada respons itu tepat atau tidak. Proses ini membantu menghaluskan alat AI.
  8. Regenerasi respons: Jika anda menghadapi masalah untuk mendapatkan respons dalam perbualan atau tidak memperoleh jawaban yang memuaskan, anda boleh klik pada Regenerasi respons untuk meminta ChatGPT untuk mencuba lagi dengan jawapan terkini.
  9. Kawasan Teks: Ini adalah tempat anda memasukkan prompts dan soalan anda, hanya tekan enter untuk menghantar mereka.
  10. Versi ChatGPT: OpenAI menyertakan sedikit cetakan halus di bawah kawasan input teks, di mana anda boleh membaca penyangkalan bahawa ini adalah "Preview Kajian Percuma. ChatGPT mungkin menghasilkan maklumat yang tidak tepat tentang orang, tempat, atau fakta". Terdapat juga versi model ChatGPT* yang sedang anda gunakan.
bincangantwiter (1)

3. Mula menulis soalan dan tanyaan anda

Itu saja. 

Sekarang setelah kamu tahu cara masuk dan mengakses ChatGPT, saatnya memulai dan bertanya pada model bahasa apa pun pertanyaan penting yang kamu miliki dan melihat jawaban apa yang dapat kamu dapatkan. ChatGPT bekerja sebagai alat dengan jumlah proyek yang tak terbatas, mulai dari pengembangan perangkat lunak hingga penulisan dan terjemahan.

Juga: Bagaimana saya menggunakan ChatGPT dan alat seni AI untuk melancarkan bisnis Etsy saya dengan cepat

Pada tahap ini, anda boleh menaip apa-apa soalan ChatGPT anda dalam bar teks di bahagian bawah laman dan tekan enter untuk menghantar soalan anda. Kemudian, chatbot AI akan menghasilkan teks untuk memberikan jawapan yang membantu untuk soalan anda.

mulakan-perbualan

Contoh-contoh prompt ChatGPT

ChatGPT dapat menghasilkan respon terhadap permintaan (sebuah fitur yang bisa menjadi tantangan untuk mesin pencari) yang mampu menjadi alat penting untuk menghasilkan konten dari menulis esai hingga merangkum sebuah buku untuk Anda, tetapi juga dapat menulis dan memperbaiki kode, melakukan perhitungan, membantu Anda menyusun resume, menerjemahkan informasi, dan banyak lagi. Berikut adalah contoh permintaan yang dapat Anda gunakan:

  • Bagaimana sebuah komputer menyimpan dan memproses informasi?
  • Analisis kod ini dan beritahu saya bagaimana memperbaikinya: [Paste the code]
  • Tuliskan puisi tentang migrain dalam gaya Walt Whitman.
  • Tuliskan lagu country tentang anjing bernama Speckles yang suka berlari.
  • Tuliskan plugin untuk ----- yang melakukan -----
  • Apa perbedaan antara virus dan bakteri?
  • Tuliskan surat sakit untuk anak saya yang absen sekolah.

SUA

Apa itu ChatGPT?

ChatGPT ialah model bahasa yang besar yang menggunakan kecerdasan buatan untuk menjalinkan percakapan teks dengan pengguna yang dapat dirasai semulajadi, seolah-olah anda sedang bertanya soalan kepada seseorang. 

Juga: Bolehkah pengesan kecerdasan buatan menyelamatkan kita dari ChatGPT? Saya mencuba 3 alat dalam talian untuk mencari tahu

Respons manusia yang serupa berguna apabila menterjemahkan dari satu bahasa ke bahasa lain, mencari arahan tentang bagaimana melakukan sesuatu, dan menghasilkan kandungan bertulis.

Bagaimana Cara Kerja ChatGPT?

ChatGPT menggunakan pembelajaran pengukuhan dengan maklum balas manusia (RLHF) untuk memproses persekitarannya secara pintar, menggunakan tunjuk cara manusia untuk menyesuaikan diri dengan situasi yang berbeza dengan tingkah laku yang dipelajari dan dikehendaki. 

Juga: Bagaimana untuk menyimpan perbualan ChatGPT untuk dibaca kemudian

ChatGPT telah dilatih pada jumlah data yang besar sebelum pratinjau penelitiannya, dan terus belajar melalui pengetahuan manusia yang pengguna berikan, sehingga mampu memberikan tanggapan terdidik pada berbagai topik yang luas.

Bagaimana saya mendaftar untuk ChatGPT?

Untuk mendaftar ChatGPT, yang perlu Anda lakukan adalah mendaftar akun OpenAI gratis menggunakan alamat email Anda. 

Bagaimana saya dapat mengakses ChatGPT?

Anda boleh mengakses ChatGPT dengan pergi ke chat.openai.com dan log masuk. Jika anda berada di laman web OpenAI, anda boleh log masuk ke akaun anda, kemudian skrol ke bawah sehingga anda melihat ChatGTP di sudut kiri bawah halaman, dan klik untuk memulakan perbualan. Adakah ChatGPT percuma?

Adakah ChatGPT percuma?

Ya, anda boleh menggunakan ChatGPT secara percuma - setidak-tidaknya untuk sekarang. Sejak model pemprosesan bahasa semulajadi masih berada di peringkat pra-tinjauan penyelidikan dan pembelajaran, orang boleh menggunakannya secara percuma; yang anda perlu hanya mendaftar akaun OpenAI percuma, walaupun ada pilihan untuk mengupgrade kepada keahlian berbayar. 

chatgpt-plus

OpenAI melancarkan ChatGPT Plus untuk pelanggan yang ingin mempunyai akses tanpa had semasa waktu puncak, respon lebih cepat, dan akses keutamaan kepada ciri-ciri baru, dengan harga $20/bulan.


Juga: Penghasil seni AI terbaik: DALL-E 2 dan alternatifnya

Ia juga bergantung pada GPT-4, yang merupakan model bahasa yang lebih canggih daripada versi percuma ChatGPT. 

Apa yang boleh saya gunakan ChatGPT untuk?

Imajinasi anda adalah hadnya. Berseronoklah dengan pelbagai tajuk ChatGPT yang berbeza. David Gewirtz dari ZDNET meminta chatbot AI untuk menulis plugin WordPress untuknya dan menggunakannya untuk membantu memperbaiki kod dengan lebih pantas, sebagai contoh. Beliau juga meminta ia untuk menulis skrip Star Trek.

Juga: Bagaimana menggunakan ChatGPT untuk menulis kod

Orang lain menggunakannya untuk menulis malware. Seorang profesor mempromosikan penggunaan ChatGPT dalam kelasnya dan banyak guru yang menggunakannya bahkan lebih dari para siswanya. Berikut adalah beberapa ide lain yang bisa Anda coba: 

  • Tulis lagu tentang [isikan topik di sini] -- Cuba tambahkan beberapa butiran lagi.
  • Tulis puisi tentang [isikan topik di sini] -- Lagi sekali, tambahkan sebanyak mungkin butiran yang boleh difikirkan.
  • Tanya soalan filsafat kepadanya.
  • Memohonnya merungkaskan idea atau konsep.

Sebanyak mungkin tulis detail dalam isian Anda, akan semakin tepat jawabannya.

Juga: Bagaimana ChatGPT berfungsi?

ChatGPT pada suatu hari dapat menggantikan dan, dalam hal Bing, meningkatkan mesin pencari. Meskipun bilah teks di ChatGPT bukanlah bilah pencarian, Microsoft memperkenalkan mesin pencari Bing yang didukung oleh kecerdasan buatan yang terhubung ke internet, sehingga mampu memberikan jawaban atas pertanyaan yang tidak dapat ditangani oleh ChatGPT.

Bolehkah saya menggunakan ChatGPT di telefon pintar?

Walaupun tiada aplikasi ChatGPT untuk telefon pintar, anda masih boleh menggunakan alat berasaskan kecerdasan buatan daripada pelayar mudah alih di telefon pintar anda. 

Juga: Bagaimana menggunakan ChatGPT untuk menulis formula Excel

Langkah-langkah untuk menggunakan ChatGPT OpenAI dari telefon anda adalah sama seperti di atas: pergi ke chat.openai.com, log masuk, terima syarat-syarat, dan mulakan menaip. Pembantu AI akan berfungsi seperti biasa apabila anda mengaksesnya dari komputer anda.

Apa itu ChatGPT Legacy dan ChatGPT Default?

ChatGPT berjalan pada model bahasa GPT 3.5 yang besar, tetapi ada dua versi dari model ini, yaitu Legacy dan Default. Model Legacy adalah yang Anda akses ketika Anda masuk ke akun gratis menggunakan kredensial akun OpenAI Anda dan menggunakan ChatGPT.

Model Default melakukan tugasnya dengan lebih baik dalam menerangkan dan memahami nuansa kebanyakan waktu, serta lebih setia terhadap upaya para pengembang untuk mencegah pembuatan konten yang tidak pantas daripada Model Warisan. Model ini juga yang tersedia bagi pengguna ChatGPT Plus berbayar sebelum rilis GPT-4.

Juga: ChatGPT merupakan kemahiran teknologi yang paling dicari dalam tenaga kerja, kata platform pembelajaran

Dalam penggunaan seharian, kedua-dua Legacy dan Default serupa, tetapi Default lebih baik. GPT-4 lebih cepat, lebih tepat dan lebih besar daripada kedua-dua model GPT-3.5.  

Mengikut pengumuman ChatGPT pada 3 Mei, semua mesej baru akan menggunakan model Lalai, kerana OpenAI bersedia untuk menghentikan model Warisan pada 10 Mei. 

Adakah ChatGPT yang terbaik dalam bidang AI?

Jika anda sedang mencuba mencari mana bot perbualan AI yang terbaik, anda mungkin ingin tahu bagaimana ChatGPT oleh OpenAI berbanding dengan pesaing-pesaingnya, seperti Google Bard dan Bing yang menggunakan kuasa AI daripada Microsoft. Kenaikan populariti ChatGPT boleh dikaitkan dengan gabungan kepakaran untuk kebolehan digunakan oleh lebih ramai orang, pengetahuan, dan kelancaran dalam berbual.

Juga: ChatGPT vs. Bing Chat: Chatbot AI mana yang harus anda gunakan?

Bard dan Bing Chat tersedia dalam previu yang lebih terhad. Dibandingkan dengan ChatGPT, Bing Chat lebih berdasarkan pada sifat mesin pencariannya, karena menggabungkan GPT-4 dan mengumpulkan informasi dari internet, bahkan mengutip sumber untuk halaman web di mana ia memperoleh responsenya.  

Bolehkah ChatGPT menolak untuk menjawab permintaan pemberitahuan saya?

Sistem AI seperti ChatGPT bukanlah super kuat; ia boleh dan akan menolak permintaan yang tidak sesuai. Selain daripada memiliki pengetahuan yang terhad, asisten AI dapat membezakan permintaan yang tidak sesuai untuk mencegah penghasilan kandungan yang tidak selamat. 

Juga: 6 perkara yang tidak dapat dilakukan oleh ChatGPT (dan 20 perkara yang ia enggan untuk dilakukan)

Ini termasuk soalan yang melanggar hak seseorang, bersifat menghina, diskriminatif, atau melibatkan aktiviti haram. Model ChatGPT juga boleh mencabar prasis yang salah, menjawab soalan lanjutan, dan bahkan mengakui kesilapan apabila anda menunjukkannya.

Adakah ChatGPT memberikan jawapan yang sama kepada setiap orang?

gunakan chat GPT

Kebanyakan waktu, apabila orang yang berbeza bertanya kepada ChatGPT soalan yang sama, mereka akan mendapat jawapan yang sama. Mungkin ada sedikit variasi kata-kata, tetapi hampir sama.

Juga: Saya telah mencuba chatbot AI Bing, dan ia menyelesaikan masalah terbesar saya dengan ChatGPT.

Jika seseorang ingin menentukan sama ada sebuah artikel ditulis oleh ChatGPT, atau jika seorang profesor ingin melihat sama ada model bahasa digunakan untuk esei oleh seorang pelajar, bertanya kepada ChatGPT pertanyaan yang sama seperti artikel atau esei tersebut boleh membantu menyiasatinya. ChatGPT juga cenderung menghasilkan prosa yang lebih sopan daripada penulis manusia. 

Adakah ChatGPT memberikan jawapan yang salah?

ChatGPT, seperti semua model bahasa, tidak terkecuali dari batasan dan dapat memberikan jawaban yang tidak masuk akal dan informasi yang salah, oleh karena itu penting untuk memeriksa kembali data yang diberikannya. ChatGPT terus belajar dari data teks yang diberikan oleh pengguna dan hasil yang ditemukan online, yang dapat membuatnya rentan terhadap informasi yang salah. 

OpenAI menyarankan pengguna memberikan umpan balik pada apa yang diutarakan oleh ChatGPT dengan menggunakan butang jempol ke atas dan ke bawah, untuk meningkatkan model tersebut. Lebih baik lagi, anda boleh menjadi sebahagian daripada program Bug Bounty syarikat untuk memperoleh ganjaran sehingga $20,000 dengan melaporkan masalah yang sensitif dan berkaitan dengan keselamatan. 

Juga: OpenAI akan membayar anda untuk menjejaki bug ChatGPT

Chatbot AI tidak tersambung ke internet dan tidak dapat menentukan tanggal saat ini, jadi menanyakan pada ChatGPT berapa hari lagi hingga Paskah tidak akan memberikan jumlah hari yang tepat, sebagai contoh -- ini adalah salah satu cara ChatGPT berbeda dari mesin pencari.

Adakah perbualan saya dengan ChatGPT akan digunakan untuk tujuan latihan?

Saat anda membiasakan diri dengan cara menggunakan ChatGPT, anda mungkin bertanya-tanya apakah percakapan anda akan digunakan untuk latihan dan, jika ya, maka siapa yang dapat melihat percakapan anda. Percakapan anda dapat dilihat oleh OpenAI dan digunakan sebagai data latihan untuk menyempurnakan sistemnya, jadi saya menyarankan untuk tidak memasukkan informasi pribadi atau rahasia.

Juga: Guru-guru lebih banyak menggunakan ChatGPT daripada pelajar. Berikut adalah caranya

Promp yang anda masukkan semasa menggunakan ChatGPT juga akan disimpan secara kekal dalam akaun anda dan anda tidak boleh padamkan promp tertentu kecuali anda memadamkan keseluruhan akaun anda. Jika anda ingin memadamkan akaun anda, ikuti langkah-langkah berikut:

  1. Log masuk ke akaun OpenAI anda.
  2. Pergi ke Bantuan.
  3. Pada bahagian bawah popup, pilih Mesej.
  4. Klik pada Hantarkan mesej kepada kami.
  5. Pilih Padam Akaun dari pilihan yang ada.
  6. Ikut arahan untuk memadamkan akaun dan data anda.

Kenapa ChatGPT mengatakan akses saya ditolak?

Selama waktu sibuk, anda mungkin tidak dapat mengakses ChatGPT. Jika anda melihat mesej bahawa kapasiti penuh, anda boleh menyegar semula halaman atau mendaftar untuk menerima e-mel apabila ia tersedia semula.

Juga: 5 cara menggunakan chatbot untuk memudahkan hidup anda

Selain daripada mencapai kapasiti maksimum, akses ke ChatGPT boleh ditolak atas pelbagai sebab -- akses saya selalu ditolak apabila menggunakan VPN sebagai contoh. Jika anda mendapat mesej apabila mencuba menggunakan ChatGPT yang mengatakan akses anda ditolak, ia mungkin disebabkan salah satu isu berikut:

  • Pelanggaran terhadap persyaratan layanan API.
  • Pengguna mencoba mengakses versi GPT yang tidak tersedia.
  • Kunci API mungkin tidak valid.
  • Pengguna telah melebihi batas penggunaan.
  • Pelanggaran terhadap persyaratan layanan API OpenAI.

Artikel Berkaitan

Lihat Lebih >>