Adakah ChatGPT merupakan ancaman?

Kemunculan ChatGPT telah memicu perdebatan tentang apakah itu menimbulkan ancaman atau tidak. Sementara beberapa pakar percaya bahwa itu tidak menimbulkan ancaman keamanan siber, yang lain menyarankan bahwa itu merupakan ancaman yang lebih besar bagi umat manusia daripada yang kebanyakan orang sadari. Artikel ini mengeksplorasi potensi ancaman yang ditimbulkan oleh ChatGPT, termasuk dampaknya pada pendidikan tinggi dan mesin pencari seperti Google. Kami juga akan mengeksplorasi pendapat Elon Musk mengenai risiko keamanan yang terkait dengan ChatGPT.

Ada spekulasi bahawa ChatGPT adalah ancaman yang berpotensi kepada penguasaan Google dalam carian. Google mengambil ancaman ini secara serius dan jelas bahawa syarikat itu merasakan keperluan untuk memberikan respons. Untuk memaparkan penyelidikan kecerdasan buatan dan keupayaannya, Google memperkenalkan Chatbot-nya yang dinamakan Bard melalui sesuatu acara.

Bard menawarkan pelbagai bahagian yang membolehkan pengguna terlibat dalam interaksi percakapan dengan Chatbot, memaparkan kapabiliti AI Google sendiri. Pembukaan Microsoft yang lebih luas melalui pegangannya yang besar dalam OpenAI telah mencipta persaingan baru, dan Google berharap dapat kekal menjadi pemain utama dalam penyelidikan AI.

Adakah ChatGPT menjadi ancaman kepada institusi pendidikan?

Kehypean sekitar ChatGPT telah menimbulkan kebimbangan bahawa ia boleh menggantikan pendidikan tinggi. Walau bagaimanapun, kebimbangan ini lebih berunsur kehypean daripada memberi bahaya, kerana program dan perkhidmatan yang boleh menyelesaikan masalah matematik, menulis esei kolej, dan kertas penyelidikan telah wujud selama bertahun-tahun. Pendidik dan pegawai penerimaan telah mahir dalam mengesan dan menyelaras melalui perkhidmatan-perkhidmatan ini. Berbeza dengan pembangkitan kod dan ringkasan teks, ChatGPT tidak sesuai untuk tugas-tugas yang memerlukan pengetahuan khusus, penalaran logik, atau maklumat terkini.

Ini menunjukkan model-model tersebut belum sepenuhnya memperoleh kemampuan logik karena mereka kesulitan dalam perhitungan aritmatika atau kalkulasi matematika yang kompleks.

Ancaman ChatGPT terhadap Keselamatan Siber

ChatGPT berpotensi menimbulkan risiko terhadap keamanan siber. Ancaman utama adalah penipuan phishing yang dihasilkan oleh AI. Meskipun kebanyakan penipuan phishing mudah dikenali karena kesalahan ejaan dan tata bahasa, ChatGPT memungkinkan peretas untuk menghasilkan penipuan phishing yang hampir tidak dapat dibedakan dari yang ditulis oleh manusia.

Elon Musk di ChatGPT

Elon Musk telah menimbulkan keprihatinan tentang kemajuan tanpa batas kecerdasan buatan, memberi peringatan bahawa ia boleh membawa kepada akibat yang teruk terhadap peradaban kita. Beliau telah meniup isyarat bahaya bahawa pembangunan AI yang tidak terkawal akhirnya mungkin membawa ancaman wujud kepada manusia. Walaupun ada kebimbangan, Musk telah memulakan misi yang berani untuk membangunkan Chatbot sendiri - TruthGPT - yang dikatakannya akan menjadi pencari kebenaran yang klasik.

Adakah ChatGPT merupakan ancaman kepada Google?

Tidak, kedua-dua perkhidmatan menawarkan perkara yang sangat berbeza, jika ada apa-apa ChatGPT telah berpotensi mengguncang Google.

Apa kebimbangan dengan ChatGPT?

ChatGPT kadang-kadang boleh mengeluarkan respons yang memihak atau salah, jadi pengguna harus berhati-hati sedikit.

Artikel Berkaitan

Lihat Lebih >>