Guru-guru lebih kerap menggunakan ChatGPT daripada pelajar. Ini mengapa

gambar-gettyimages-1259924678.jpg

Kemampuan teknis yang canggih dari ChatGPT, termasuk kemampuan menulis dan coding, telah menjadi kekhawatiran besar untuk masa depan sistem pendidikan. Orang-orang takut kecerdasan chatbot AI dan keterjangkauannya yang luas akan mempromosikan kecurangan di kalangan pelajar.

Dalam satu kejutan yang mengejutkan, satu kajian menunjukkan bahawa guru-guru sebenarnya menggunakannya lebih kerap daripada pelajar.

Juga:Bagaimana ChatGPT bekerja?

Menurut kajian oleh Yayasan Keluarga Walton, dalam masa hanya dua bulan selepas diperkenalkan, 51% daripada 1,000 guru K-12 melaporkan telah menggunakan ChatGPT, dengan 40% menggunakannya sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Hanya sepertiga pelajar yang melaporkan telah menggunakan ChatGPT untuk sekolah.

Profesi pengajaran melibatkan pemikiran kreatif setiap hari. Apabila anda masuk ke dalam kelas, segalanya bermula dari rancangan pelajaran hingga susunan duduk, adalah hasil visi guru yang hidup.

ChatGPT adalah alat yang hebat untuk membantu memicu pemikiran kreatif.

Tiga daripada 10 guru telah menggunakan ChatGPT untuk tugas seperti perancangan pelajaran, mencari idea kreatif untuk kelas, dan membangunkan pengetahuan asas untuk pelajaran, mengikut kajian.

Dengan ChatGPT, anda boleh merancang idea dan mendapat cadangan yang dipilih berdasarkan input yang diberikan. Bantuan kreatif daripada chatbot ini juga boleh membantu bukan sahaja di dalam bilik darjah, malah digunakan pada ketika merancang senaman, resipi untuk makan malam, malam keluar bersama dan lain-lain lagi.

Juga: Hack produktiviti ChatGPT: 5 cara untuk menggunakan chatbot untuk memudahkan hidup anda

Tiga perempat daripada guru-guru tersebut menyatakan mereka percaya ChatGPT dapat membantu mereka berkembang sebagai guru. Dua pertiga melaporkan mereka lebih suka jika orang-orang menghabiskan waktu untuk mengembangkan solusi tentang bagaimana menggabungkan ChatGPT ke dalam pengajaran dan pembelajaran.

Keputusan-keputusan ini berbeza jauh dengan reaksi pendidik sebelum ini. Sebagai contoh, awal tahun ini Jabatan Pendidikan Bandaraya New York mengehadkan akses ke ChatGPT chatbot untuk kakitangan dan pelajar.

Artikel Berkaitan

Lihat Lebih >>