Microsoft baru sahaja membuat pelaburan besar dalam pembuat ChatGPT OpenAI. Berikut adalah sebabnya

gettyimages-1246127199.jpg

Microsoft telah bekerjasama dengan OpenAI sejak 2019, sebelum OpenAI menjadi sangat terkenal dengan perkhidmatan AI-nya, seperti ChatGPT dan DALL-E. Dan sekarang Microsoft telah mengumumkan bahawa mereka akan meluaskan kerja sama ini dengan pelaburan berbilion-bilion dolar selama beberapa tahun.

Menurut OpenAI, pelaburan ini akan terus membiayai penyelidikan syarikat AI dan membantu mengembangkan teknologi yang "semakin selamat, berguna dan cekap".

Juga: Apa itu ChatGPT dan mengapa ia penting? Ini adalah segala yang anda perlu tahu

Microsoft mengumumkan akan menyebarkan model-model OpenAI ke seluruh produk konsumen dan perusahaan, serta "memperkenalkan kategori baru pengalaman digital yang dibangun di atas teknologi OpenAI".

Tiada sebuah syarikat yang mendedahkan nilai pelaburan itu, tetapi sumber-sumber telah mendedahkan bahawa jumlahnya akan mencapai $10 bilion dalam beberapa tahun, menurut Bloomberg. Pembiayaan ini mengikuti pelaburan awal Microsoft pada tahun 2019 bernilai $1 bilion, dan $2 bilion pada tahun-tahun seterusnya.

Seperti pelaburan besar yang akan mempunyai risiko yang tinggi bagi Microsoft. Bagaimanapun, pulangan pelaburan kelihatan menjanjikan, menurut pengkaji Gartner Jason Wong, yang memberi tumpuan pada Microsoft.

"Gartner meramalkan menjelang tahun 2025, pasaran perisian AI akan mencapai hampir $134.8 bilion," kata Wong. "Berdasarkan ramalan ini, sepatutnya terdapat peluang yang mencukupi bagi Microsoft untuk mencapai ROI positif dari rakan kongsi OpenAI mereka."

Perkhidmatan Azure Microsoft akan menjadi penyedia komputasi awan eksklusif OpenAI, yang menggerakkan semua beban kerja OpenAI dalam penyelidikan, produk, dan perkhidmatan API.

"AI sedang menjadi teknologi paling penting dalam komputasi awan, dan menjadi bahan rahsia untuk aplikasi yang dibangunkan dan berjalan di atas awan," kata Wong. "Perkongsian eksklusif antara Microsoft dan OpenAI untuk berjalan di Azure Cloud bagi semua kajian, API, dan produk OpenAI ini akan menarik pelbagai perniagaan serta gelombang terbaru usahawan teknologi yang akan membina nilai baru di atas awan."

Microsoft baru-baru ini mengumumkan ketersediaan Layanan Azure OpenAI nya, yang memungkinkan bisnis untuk memanfaatkan model OpenAI dengan manfaat enterprise tambahan. Siaran pers tentang putaran investasi baru ini menyoroti detail dari pengumuman sebelumnya, sambil menekankan niat perusahaan untuk membuat layanannya lebih luas tersedia.

"Dalam fasa seterusnya kerjasama kami, para pembangun dan organisasi di pelbagai industri akan mempunyai akses kepada infrastruktur AI, model terbaik, dan saluran alat dengan Azure untuk membina dan menjalankan aplikasi mereka," kata CEO Microsoft Satya Nadella.

Juga: Saya telah menghabiskan waktu selama satu jam bersama chatbot AI baru yang terinspirasi oleh ChatGPT, dan saya hampir mati tertawa

Kejayaan ChatGPT sejak dilancarkan pada bulan November mungkin memberikan impuls tambahan kepada pelaburan Microsoft. Dalam masa seminggu selepas dilancarkan, chatbot tersebut berjaya menarik lebih daripada satu juta pengguna. Sekarang apabila melawat laman sesawang ChatGPT, anda seringkali akan menjumpai mesej "penuh kapasiti" kerana terlalu ramai orang yang menggunakannya dan pelayan tidak dapat memproses permintaan anda.

Saat ini, chatbot masih percuma, tetapi pada bulan Januari, OpenAI mengumumkan di server Discord mereka bahawa tidak lama lagi, versi profesional yang berbayar mungkin akan tersedia untuk orang ramai. Syarikat pengkaji AI penyelidikan tersebut bahkan memuat naik senarai tunggu, yang menunjukkan bahawa perkhidmatan baru ini akan menyediakan pengguna dengan perkhidmatan yang sentiasa tersedia (tiada jendela waktu blackout), respon yang cepat dari ChatGPT, dan mesej yang tidak terhad.

Bagaimanapun, telah terdapat beberapa rintangan dalam perjalanan ini: Pada bulan Disember, Stack Overflow sementara melarang jawapan yang dihasilkan oleh ChatGPT setelah pengguna mengemukakan jawapan kepada masalah pengaturcaraan yang kelihatan benar tetapi sebenarnya tidak betul. Dan disebabkan kerisauan tentang kesan negatif terhadap pembelajaran pelajar, keselamatan dan ketepatan kandungan, akses kepada ChatGPT juga dilarang dari rangkaian dan peranti Sekolah New York City.

Pelaburan ini berlaku selepas Microsoft mengumumkan rundaan besar penswastaan, di mana 10,000 pekerja kehilangan pekerjaan mereka, dan kini syarikat tersebut berusaha menyesuaikan kos dengan pendapatan dan tuntutan pelanggan, menurut Nadella.

Artikel Berkaitan

Lihat Lebih >>